Postupy
Z hlediska postupu při zajišťování vyjádření, stanovisek, povolení je nutné zvolit vhodnou strategii.
V případě složitějších záměrů je vhodné předem nezávazně konzultovat koncept celého řešení v rozpracované formě. V případě jednodušších předem konzultovat základní požadavky. Jednotlivé postupy lze dělit do více kategorií:
- vjezdy - v případě vjezdů umístěných např. v nároží křižovaty, vnitřní straně směrového oblouku, na úzké komunikaci bez chodníků nebo "netradiční" směrová/výšková řešení je vhodné z hlediska investora předem před zpracováním dokumentace konzultovat (ústně, telefonicky, elektronicky) na silničním správním úřadě popř. s Policií ČR polohu vjezdu např. ručním zákresem, aby se vyloučili neprůchozí varianty předem. Následně je vhodné zpracovat dokumentaci vjezdu a oficiálně podat. Doporučuji komunikaci přes datovou schránku.
- DIO - v případě jednoduchých DIO jako například umístění lešení, kontejnerů, záborů pro přípojky není nutné předem konzultovat dané řešení. V případě složitějších DIO jako např. rozsáhlejší objízdné trasy, apod., kde by oficiální podání celou akci časově prodloužilo je nutné a někdy nezbytné dané řešení předem konzultovat.
- Studie - v případě studií, které navrhují novou komunikaci či dopravní režim nebo řeší oblasti či celé obce bývají tyto konzultace dvoufázové - jako první je koncept bez textové zprávy. Ten může být např. formou ústního jednání nebo nezávazného vyjádření. Následně po zafixování a prvotních úpravách je doplněn také o technickou zprávu, která jde následně na druhé vyjádření, ze kterého už je získáno další vyjádření. Dílo však po druhém vyjádření nemusí být zcela kompletní a je až po tomto vyjádření zcela odladěno a je možné ho oficiálně podat jako čistopis. Tím je zajištěno, že byl sledován celý průběh prací a také investor má kontrolu nad jejich postupem.
Dále lze stanovit postupy například pro dopravní studie v rozsahu dopravního generelu pro celé obce, oblasti nebo města. Doporučuji tento postup:
- Zpracování podrobného zadání vč. zjištění a zajištění problematických bodů a lokalit (např. od občanů)
- Zajištění potřebných dat a vstupních podkladů - tj. dopravní průzkumy
- Zpracování analytické části
- Zpracování návrhové části
- Vypracování harmonogramu
- Kontrola plnění úkolů
Všechny výše uvedené části je vhodné rozdělit na dílčí úkoly, protože celé dílo je pak jednodušeji kontrolovatelné a to jak z hlediska času, tak i financí. Pokud by dané dílo mělo být celé na klíč na jednu objednávku, tak je složitější kontrola jednotlivých částí, kdy také nelze jednotlivé části jednoduše projednat s veřejností.